Great stuff to be shared together...

Wednesday, June 6, 2012

Setem Tumbuh-Tumbuhan Beraroma Dah Sampai

YEAY! Alhamdulillah, penantian yang lama akhirnya.....berakhir. Kekekkek.. Lambat betul nak sampai. Rupanya hari Isnin hari tu dah kuar lagi satu keluaran, Persidangan Gas Sedunia 2012. Tapi taklah teruja sangat macam yang ni. Sesuai benor dengan pos sebelum ni.



Ini saya punya. Happy!

Dapat satu pamplet tentang tumbuh-tumbuhan yang ada dalam tu. Mari saya kongsikan. 

Kesum (Polygonum minus)  berasal dari Malaysia dan negara Asia Tenggara yang lain. Tumbuhan menjalar dan tidak berkayu ini adalah daripada keluarga Polygonaceae dan boleh bertumbuh sehingga 1 hingga 1.5 meter panjang. Batangnya berbentuk silinder, berwarna hijau, dan sedikit kemerahan dengan nod perantaraan yang pendek. Nod-nod itu ditutup oleh daun pengasoh berbentuk tiub dari mana akarnya bercambah ke dalam tanah. daun adalah panjang dan meruncing ke hujung dengan ukuran 5-7 cm panjang dan 0.5-2cm lebar. Daunnya yang berwarna hijau gelap adalah beraroma dan disusun secara selang-seli sepanjang batang.

Kesum adalah sejenis herba masakan yang digunakan untuk menyedapkan masakan tradisional seperti asam laksa dan asam pedas. Rebusan daun kesum digunakan untuk membantu penghadaman dan sebagai tonik yang diminum selepas persalinan (lepas bersalin). Ekstrak dan minyak pati daripadanya digunakan sebagai bahan pencucian rambut untuk menyingkirkan kelemumur dan kegunaan aromaterapi

Kesum is originated from malaysia and other South East Asia countries. This creeping herbaceous plat from Polygonaceae family can grow up to 1 to 1.5 meter long. The stem is cylindrical, green, slightly reddish having short onternodes. The nodes are enclosed in a tubular stipule from which the roots sprout into the soil. The leaves are long and lanceolate measuring about 5-7 cm long and 0.5-2 cm wide. The dark green leaves are aromatic and arranged alternatively on a stem.

It is a popular culinary herb which is used to flavour traditional dishes such as asam laksa and asam pedas. Decoction of the leaves helps in digestion and as tonic taken after birth. Leaf extracts and essential oil is used as hair wash to remove dandruff and in aromatherapy. 

Pudina (Mentha x piperita) adalah berasal dari negara Eropah dan tersebar luas ke seluruh Eropah dan Amerika Syarikat. Ianya ditanam di kawasan tanah tinggi di Malaysia. Tumbuhan daripada keluarga Lamiaceae ini boleh bertumbuh sehingga 30-100 cm panjang. Batangnya berbentuk segi empat sama dan berbulu sedikit. Daunnya berbentuk lanceolat atau ovat-lanceolat dengan ukuran 4-8 cm panjang dan 1-2.5 cm lebar. Baunya adalah lebih kuat daripada jenis pudina lain. 

Daun ini digunakan secara meluas dalam masakan dan memberi rasa pada gula-gula, coklat, kek, aiskrim dan minuman kordial. Teh diperbuat daripada daunnya diminum untuk merawat selsema dan membantu penghadaman. Ianya juga digunakan untuk merawat luka dan ruam kulit. Ianya juga dilaporkan untuk kegunaan sebagai penghalau serangga. Minyak pati daripada daun pudina sentiasa digunakan sebagai ubat sedutan untuk melegakan selsema, serangan dada dan asma. Ianya juga ditambahkan dalam produk kosmetik dan pergigian untuk kesan dekongestan, antiseptic dan anestesia ringan. Namun demikian, ibu mengandung atau sedang menyusu dan bayi dinasihatkan untuk mengelakkan penggunaan minyak pati ini kerana penggunaan berlebihan akan mengakibatkan tindak balas alergi.

Pudina is native to European countries and widespread throughout Europe and the United States. it is cultivated in highlands in Malaysia. this plant from Lamiaceae family can grow up to 30-100 cm long. Its stem squarish and slightly hairy. The leaves are lanceolate or ovate-lanceolate measuring about 4-8cm long and 1-2.5 cm wide. It is more pungent than other type of mints.

The leaf is widely used in cooking and to flavour sweets, chocolates, cakes, ice creams and cordials. The leaves can be taken as tea for colds and aid digestion. It is also used in bath to treat cuts and skin rashes. It is also reported to be used as insect repellent. Essential oil of its leaves is often used as an inhalant to relieve colds, chest infections, catarrh and asthma. It is also added in cosmetic and dental products for its decongestant, antiseptic, and mildly anaesthetic effects. However pregnant or breastfeeding mothers and infants are not recommended to use the oil because excessive use may cause allergic reactions.

Phewww...penat juga menyalin. Lagi penat daripada mengarang sendiri. Wah, banyak juga kegunaan kesum dan pudina eh. Tapi banyak perkataan yang saya tak faham. Takpe nanti saya tengok kamus. Lepas ni saya akan lebih memandang tinggi kepada mereka. Hehehhe. ni yang makin sayang ni.


9 comments:

baguznet said...

alamak! camne leh dpt setem nie? jelesnya... dah lama saya x kutip setem2 mcm nie... dah x tau camne nak kutip skrg nie :(

Nudabuffy said...

saya melanggan unit setem dan filateli Pos Malaysia. Nak pergi pejabat pos nak beratur selalu tak peka tarikh keluaran baru. Kalau encik berminat, boleh buka SODA account di www.posonline.com.my.

Bangchik and Kakdah said...

Dah lama tak jilat setem dan tempek hujung atas kanan envelope... dah bertahun rasanya. Daun kesum sentiasa ada dalam pasu, kemana aja kami pindah, kesum tetap ikut bersama!

Nudabuffy said...

Bangchik and Kakdah ~ same here. Sebabnya harga setem dah mahal sayang nak buat pos. Hehe.. Last tempek setem lebih kurang 3 tahun lepas masa nak mengundang walimah. Tepat sekali, kesum kena ada. Beli mahal tau! Huhuhu

Shafique said...

Saya ada sketlah koleksi setem dari luar negara. Kalo nak gtaw ah saya bg free. Tak tawulah sesuai or tidak keadaannya nak simpan. Tapi so far nampak ok ah. Saya simpan dalam kotak jer.

baguznet said...

Saya pernah ada akaun SODA suatu ketika dulu cuma x tau blh diaktifkan kembali atau dah kena nyahaktif :(

Nudabuffy said...

Shafique: Awak tanya nak ke tak, mestilah jawapannya nak. Kakakaka Tapi awak tak sayang ke? Penat-penat awak kumpul..

Baguznet: saya pun baru je aktifkan semula. Rasanya tak ada masalah sebab akaun SODA guna ic kan? tuan boleh hantar email in case terlupa nombor akaun.

Shafique said...

Tak per wak. Nanti PM kat fb address wak saya antarkan nanti. Tak per wak saya ada dah kongsi ah ngan wak skali.

Nudabuffy said...

Shafique~ Thanks buddy. Sayang awak. Nanti saya pm k.