Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 30, 2010

Juadah Berbuka 28/08/2010 Nasi Ayam dan Kek Coklat

Saya dah lama nak cuba masak nasi ayam sendiri..Takde resipi khas pun, sekadar apa yang teringat masa tolong mak buat nasi ayam. Hentam sajalah labu. Saya pilih nak buat hari cuti sebab banyak masa. Maklumlah, buat nasi ayam ni renyah sikit. Nak sediakan stok ayam, masak sup, sediakan sambal, sediakan salad/ulam, perap dan goreng ayam dan lastly masak nasi. Masing-masing ada cara sendiri buat nasi ayam. Saya dengan cara saya (cara mak saya sebenarnya).

Pukul 11pagi I dah start masak you! Ahahah..

Mula-mula kenalah bersihkan ayam pastu rebus bersama halia dan bawang putih. Stok Ayam ni paling penting sebab stok nilah yang nak guna masa masak nasi, buat sup dan sambalnya. Ayam rebusan pulak kendiannya digoreng selepas diperap bersama madu, kicap dan bawang putih. Rasanya lebih masyuk sebab ayamnya confirm masak tapi still moist.

Stok yang digunakan untuk masak nasi lebih kurang dengan sukatan menanak macam biasa. Cuma mak saya ajar, beras tu rendam dulu. Untuk sambal cuma ambil dua sudu besar stok ayam je. Lebihan stok diguna untuk buat sup. Buat sup macam buat sup ayam yang biasa. Dalam sup ni, saya letak bahagian ayam yang banyak tulang, macam kepak, leher dan rusuk. Yang berdaging tu saya goreng.

Oleh sebab saya bermula  awal, semuanya siap lebih kurang pukul 1, kecuali ayam goreng. Time makan tengah hari tu.. tak pasal-pasal lapar. So, nak menghilangkan rasa lapar, saya buat lah kek coklat ikut resipi kegemaran suami. Dalam banyak-banyak kek, yang ni dia paling suka. Saya dah buatkan sejak dari zaman bercintun. eheheh. Kononnya saya buat sebagai bekal untuk dia balik Shah Alam. Sekali, dia kena extend sebab masih ada site dekat JB.. YEAHHOOOO..

Sedikit gambar yang sempat disnap.
 Kek coklat sebelum dimekap.. Sila abaikan kecomotannya. Itu SENI namanya.. eheheh

Selepas dimekap..

Ayam Goreng Madu

Tak ada perkara yang lebih memuaskan hati bila tengok suami makan dengan berselera.. Siap mengulang time malam tu. Then masuk bilik semata-mata nak beritahu kek coklat tu sedap.. Nanti raya kita buat lagi ye sayang?

No comments: