Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 28, 2010

Berjimat-Cermat Cara Saya

Merancang perbelanjaan adalah salah satu kegemaran saya. Saya mungkin agak kedek** bagi sesetengah pihak, tapi saya sebenarnya tak kedekut langsung ya selagi benda tu tak membazir. Walaupun gaji saya kecik, alhamdulillah, saya berjaya juga menyimpan walaupun sedikit setiap bulan. Sekarang ni dah tak single lagi, lagilah kena 'kupik' bab-bab financial ni kan? So saya nak share lah serba sedikit tips yang mungkin dapat membantu dalam menguruskan perbelanjaan seharian. Walaupun agak syok sendiri. Muahahahhah.

1) Perkara pertama bila dapat duit gaji, asingkan sebahagian sebagai simpanan masa hadapan. Yang ni silalah jangan usik. Saya pernah ditanya, buat apa nak simpan duit? Habis tu bila nak guna? Well kita tak tahu apa akan berlaku pada masa depan kan? Bagi saya, duit simpanan tu untuk kegunaan di masa-masa kecemasan atau mengumpul aset contoh nya:-
~ tiba-tiba dapat penyakit or ada ahli keluarga masuk hospital. Kalu takde simpanan mana cekau duit dek non oiiii!
~ keta rosak, nak bayar saman
~ kita or anak nak sambung belajar, kot-kot yuran mahal bebenor dan tak dapat biasiswa
~ nak beli rumah ke tanah ke
~ modal mulakan bisnes (in case susah nak dapat pinjaman bank)

2) Bayar bil-bil wajib dulu macam bil api, air, telefon, indah water, internet, sewa/beli rumah or kereta.

3) Buat list senarai barang KEPERLUAN macam barang dapur, wash and laundry, kelengkapan rumah yang penting, ubat-ubatan ker dan petrol. Pastu boleh juga senaraikan perbelanjaan lain. Macam saya, saya ada peruntukan juga wang untuk hobi saya (buku dan majalah), baja untuk tanaman saya (kadang-kadang je), stationery, dengan membership renewal fees (setahun or dua tahun sekali je ni).

4) REUSE & RECYCLE. Penting juga untuk alam sekitar ya. Ni dah banyak orang cerita, so saya ambil yang basic jelah ya? Apa yang saya amalkan setakat ni
~guna balik plastik beli belah jadi plastik sampah.
~ kalau kat rumah tu dah banyak sangat plastik, guna reusable shopping bag untuk membeli belah.
~ kumpul dan jual kertas-kertas terpakai, kotak, surat khabar, majalah, katalog AVON (hihi), kertas iklan yang orang hantar kat rumah tu, pastu jual. Kalau kumpul tin aluminium lagi best. Masyukkk! Hari tu saya nampak apek yang cari kotak dengan surat khabar lama bawak motor lagi baru dan cantik daripada motor saya. huhhu
~elakkan guna dispo such as kitchen tissue towel (gunalah kain buruk or baju lama), dispo pad, dispo diapers (for those who have infant), etc etc. Bayangkan lah, kita beli-beli, pastu buang. Sayangnya. Macam buang duit je rasanya.

5) Share keta nak gi tempat kerja. ni saya tak buat. Saya naik wave 100 je. Muahahha

6) Guna barang sampai to the max lah. macam ubat gigi ke syampu, make sure dah betul-betul habis baru buang and buka yang baru. Kalau saya, suka beli yang murah-murah tapi ok, cam ubat gigi fresh and white, facial wash AVON or Safi yang murah-murah.

7) Shopping masa ada sale. Orang kaya yang bawa keta mewah pun shopping masa sale! Apehal kita golongan marhaen ni eksen noo nak beli time mahal? Yang ni saya memang selalu tengok kat mana-mana pasaraya pun. Kadang hairan. Tapi bila pikir-pikir balik, agaknya sebab tulah diorang boleh kaya. Diorang pandai berjimat.

8)Tanam sayur anda di rumah. Di rumah saya yang tanahnya sekangkang kera tu, saya tanam pokok yang selalu saya guna macam serai, pandan, cili padi, kunyit, bendi, terung, bayam, kangkung. Eh, rosel pun ada. Ahahah. Masa pun jimat sebab tak payah pergi kedai. Bagus sebagai senaman juga.

9) Anda juga boleh buat baja untuk tanaman sendiri. Suami saya biasanya akan kumpulkan rumput yang dipotong lepas tu timbus dengan tanah. Lama-lama rumput tu reput dan jadi kompos. Kalau yang ada ternakan, boleh guna bahan buangan diorang untuk jadi baja organik. Hari tu, saya tengok agrojurnal di TV1 ada ajar buat baja daripada perut ikan. But i dont fancy this one because of the smell. Takut menimbulkan gangguan kepada jiran-jiran.

10) Don't smoke. Malas nak cakap banyak. Terang-terang bakar duit. Good for nothing.

No comments: