Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 23, 2010

Online Shoppers, BEWARE!

Dalam kebosanan duk rumah sorang-sorang, saya terjumpa satu page dengan title ni "KAMI-BENCI-ONLINE-SHOP-YANG-TIPU-MAKAN-DUIT-HARAM". Terkejut saya bila dengar pengakuan ramai mangsa penipuan e-shoppe.

Dan bersyukur lah saya sangat-sangat sebab tak pernah terkena lagi walaupun memang rancak bershopping online. Alhamdulillah, semua seller baik-baik dan efisien. Semua barang selamat sampai dan berkeadaan baik. Cuma sekali je berlaku kesilapan. Baju yang saya order lengan panjang tapi dapat yang sleeveless dan berfesyen kemban. Tapi selepas membuat aduan pada penjual, dia bertindak pantas menyelesaikan masalah tu. Bukan sahaja dia gantikan dengan baju yang betul, tapi saya tak perlu pun pulangkan baju yang dah salah hantar tu. Nah, ini baru betul ikhlas berniaga. Bukan tamak nak menyonglap duit customer kan?

Lepas baca tu saya terpanggil untuk google tentang kisah-kisah penipuan ni. Saya terjumpa blog ini; Slap Me Why Don't You. Daripada kes-kes yang dibincangkan termasuklah komen-komen pengunjung, kebanyakan penipuan tu dilakukan oleh individu yang sama. Selepas menyonglap duit orang ramai, dia tutup blogshop lama, then buka yang baru dengan nama yang lain.

Ramai yang dah terkena. Ini peringatan untuk diri saya juga. Tapi kalau blogshop yang pernah saya review kat sini, so far semuanya ok. Hmm.. saya sedang menahan diri daripada membeli-belah dalam talian buat sementara. takut dengar cerita orang. Ada yang sampai rugi ribu-ribu. Tapi penipuan taklah tertakluk pada pembeli je. Ada juga penjual yang jadi mangsa.

Sedikit tips;

1) Janganlah berani sangat beli barang yang mahal-mahal gila kat online. Kalau murah then kena tipu tak lah ralat sangat.

2) Simpan semua bukti berlakunya urusan jual beli. Kalau terkena anda boleh menuntut hak anda dengan jalan yang betul.

3) Pastikan anda benar-benar yakin dengan pihak yang anda beurusniaga.

4) Selalu keep in touch dengan pembeli-penjual. Kot-kot berlaku salah faham. Biasalah, kadang-kadang sistem pun ada hairwire kat mana-mana kan. Manusia melakukan kesilapan.

5)Kalau anda jadi mangsa, share dengan umum. Laporkan pada pihak berkuasa dan tribunal. Pastikan dengan bukti yang kukuh.

6) berurusniaga dengan orang yang tak dikenali perlu simpan sedikit syak wasangka. You can't be too careful nowadays.

No comments: