Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 20, 2010

Care for the Environment Cara Saya: Cloth Pad

Saya dah lama nak buat review pasal ni tapi tak berkesempatan. Mungkin entry ni agak sensitif bagi sesetengah orang, terutamanya kaum adam. Sebab saya pernah terjumpa satu blog yang kata perempuan ni dah hilang sifat malu sebab cerita pasal kes bulanan. Ni betul-betul, bukan cubaan tau.

Tapi bagi saya, ini bukan kes hilang sifat malu atau takde maruah. Ini tentang berkembangnya kesedaran berkaitan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. Tak dapat sumbang banyak, sikit pun jadilah.

Saya memang seorang yang cerewet tentang environment. Semakin memuncak lepas saya berpeluang ke negara matahari terbit, Jepun, selama hampir sebulan. Terlalu kagum.

Sejak hari tu, saya mula mengasingkan sampah saya. Kertas dan kotak saya jual untuk tambah duit dapur. Botol plastik saya satukan, manalah tahu ada orang nak amik untuk recycle. Kadang-kadang kecerewetan saya ni buat orang menyampah. Saya tahu. Tapi saya pun tahu dengan cara ni saya dah membantu menyelematkan alam sekitar.

Masa konon2 nak dapat baby hari tu, saya beli cloth diapers. Sekarang saya bagi cloth diapers tu pada kakak ipar. Moga-moga bakal anak sedara saya suka pakai. Dapatlah kurangkan disposable diapers atas muka bumi ni.

Saya terfikir, kalau cloth diapers ada, agak-agak cloth pads ada tak eh? Dengan kemajuan ICT sekarang, google je lah kan? Hah kau, berderet info dan blog pasal cloth pads. Panduan pun banyak. Made in Malaysia pun banyak.

Saya terfikir untuk convert terus dari disposable kepada cloth pads. Saya search beberapa laman web yang Made in Malaysia.

Mula-mula saya beli satu set trial pads. Jenama Saffa from http://mum7kids.blogspot.com/. Set ni ada pantyliner, light flow dengan heavy flow. Saya paling suka yang heavy flow sebab lapisan microfleece dia memang memudahkan pencucian. Lembut pula tu. Cuma lambat kering. Maklumlah, orang takde mesin basuh. Perah guna tenaga sendiri. Tapi, nama pun untuk heavy flow kan?Ahaks!

Lepas tu saya beli pad-pad jenama Baby Snowdrop from http://www.babysnowdrop.com/. Yang ni saya beli banyak, dari pantyliner sampai ke heavy flow. Memang colourful. Jahitan pun kemas. Penyerapan baik. Tapi saya tak suka fabrik baldu biru tua tu agak menurun, menyebabkan panty saya bertompok. Huhu.. Tapi still happy sebab dapat pantyliner percuma. hihik. Thanks tuan rumah.

Beberapa hari lepas saya baru je dapat bungkusan dari http://lynnhomemades.blogspot.com/. Yang ni saya beli sebagai tambahan kepada pad-pad sedia ada. Seperti kata tuan blog, pad ni direka simple, sesuai dijadikan booster tambahan kepada pad sedia ada. Tuan blog bagi saya free satu pad free. Ada wing. Sangat lembut dan selesa dipakai. Antara ketiga-tiga jenama, saya rasa yang ni paling lembut. Tapi saya tak boleh nak komen pasal daya serapan masa haid. Sebab cycle baru je habis masa pad sampai. Tak sempat nak guna.

Sekarang saya tengah menunggu pad2 yang ditempah dari http://www.cutiesofty.com/. Yang ni custom made katanya. Bila order baru dia buat. So tunggu jelah. Heheh. Takpe, saya memang penyabar.

Testimoni ikhlas saya terhadap penggunaan pad kain ni;

1) Saya tak guna barang sekeping pun disposable. Rasa sangat happy. Kurang sampah ok.
2) Seperti yang dicanang ramai orang, tempoh period berkurangan, hanya 5 hari. Bila cuti pendek, adalah orang yang turut happy. Hehe.
3) Walaupun mencuci masih agak leceh dan renyah, tetap bukan masalah besar, sebab saya memang mencuci baju dengan cucian tangan. Takde mesin basuh. Baju yang besar dan berat saya boleh basuh, inikan pulak pad yang cenonet tu.
4) Pelaburan jangka panjang. Pad dispo sekarang makin mahal ya.

Impian saya, nanti nak dapatkan satu mesin jahit. Boleh saya jahit pad sendiri. Boleh cater keperluan sendiri. Moga Tuhan kabulkan. Amiin.

No comments: