Great stuff to be shared together...

Friday, July 2, 2010

Stim Ikan Kaloi. Sukses!

Sempena suami ada kat rumah, saya plan nak masak apa yang dia request hari tu. Stim ikan kaloi, resipi kaklong. So before masak kenalah sms kaklong dulu minta resipi. Lagipun ada tetamu, kang salah resipi, kesian pulak. Oleh sebab saya tak dapat pergi ke lab petang semalam gara-gara hujan turun dengan lebat, kebasahan, kuyup lencun (malas nak cerita kejadian di sebalik, rasa nak bertukar menjadi atromen je), saya siapkan dulu bumbu masakan. Suami saya sampai rumah awal, jadi dia pun membantu. Siap basuhkan lantai. Terima kasih Incik Suami!

Resipinyer ialah...jeng jeng jeng:

Ikan kaloi (saya guna 3 kepala ikan kaloi yang besar, tapi nak tukar ikan pun boleh)
Sos tiram secukupnya (cukup untuk menyelaputi ikan)
Serai 3 batang (di hiris, ikut suka lah nak kasar-kasar ke, halus-halus)
Halia (ikut suka. Saya ikut instinct je. Kalau rasa nak buang angin banyak, letak lebih sikit)
Bawang putih (saya guna 5 ulas)
Bawang besar atau bawang merah dimayang(ikut kuantiti ikan. saya guna 1 bawang besar, 2 bawang merah)
Sedikit perahan limau
garam sikit kalau suka masin
daun bawang atau daun sup (kalau suka. Nanti aromanya lebih menyelerakan)
cili padi (kalau suka pedas)

Cara membuatnya:

1. Perap dulu ikan dengan sos tiram. Kata kaklong, perap lama sikit pun tak pe. Biar menyerap.
Sambil tu panaskan pengukus.

2. Lepas tu, masukkan dalam loyang ke dulang besi atau bekas tahan kukus. Taburkan bawang merah, serai, daun sup, hirisan halia, bawang putih yang dihempuk, cili padi dan garam. Kalau suka boleh letak sayur-sayur macam tomato ke, lobak merah ke, kobis bunga ke, buat menambah rona dan memikat mata. Kalau ikut cara kaklong, halia dengan bawang putih tu ditumbuk dan amik jus nya sahaja.

3. Lepas tu, perahkan sikit limau kasturi atau limau nipis. yang ni, ikut citarasa, kalau suka masam, perah lebih sikit.

4. Pastu kukus. Kalau ank berkuah sikit, tambah air sikit. Saya kukus lamalah juga, dalam 15 minit kot, sebab saya guna api kecik, untuk pastikan betul-betul masak. sambil tu boleh saya buat kerja lain.

5. Bolehlah dihidangkan. Senang kan? Hidangan hentam keromo ikut suka. Yang penting sihat dan lazat.


HUrmmm.. gambar tak ada lah. Lain kali ya? Lepas ni suami ajak buat stim ikan ala Jawa pulak. Guna tauchu dan cekur (atau kencur). Harap-harap tak lupa nak snap gambar.

No comments: