Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 23, 2010

Memori: Pertama Kali Berpuasa. Pot pet pot pet.

Alhamdulillah... selepas sekian lama tak berpuasa, berjaya juga saya berpuasa samapi ke maghrib semalam. Tapi laparnya, Allah je yang tahu. Sahur dengan Cocoa Collagen + air masak je. Pastu sibuk pulak menguruskan tesis. So as a reward, i bought for myself two books. The Lost Symbol by Dan Brown dengan Perubatan Islam Menangkis Kejahatan Makhluk Halus oleh Ustaz Sharhan Shafie.

Saya sebenarnya tak ingat sangat bila sebenarnya saya mula berpuasa. rasanya masa tadika. tu pun tak cukup. Dah Darjah dua pun masih tak cukup. Tinggal dua hari gara-gara muntah masa balik Terengganu. Mak kata, tak batal sebab tak sengaja muntah. Tapi saya tak percaya. Saya takut berdosa sebab terus puasa walaupun dah batal. Saya rasa mak nak jaga hati saya je. Muahahha. Kes tak paham konsep lah ni.

Dalam bab berpuasa, saya memang tekun dan tak pandai mengelat. Curi-curi minum? Curi-curi makan? Apa tu? Mungkin ada satu tahap saya memang tak hirau makan minum sebab terlebih aktif dan sibuk mengalahkan perdana menteri. Mak kata, saya malas makan. Sampai sekarang, walaupun saya jarang balik kampung, mak tak tanya pun nak makan apa. Sebab biasanya jawapan saya, ENTAH. Takde keinginan. Takde favourite kot. Tak cerewet bab makan. Makan jelah. Sebab mak masak semua sedap kan? (pastu ada hati pula nak kecik ati bila mak masak spesial-spesial bila ada request dari adik beradik yang lain). Saya rasa itulah salah satu sebab saya tak pro bab memasak sebab saya takde keinginan dan tak cerewet. Kadang bila kaklong kata nasi lemak kat pak cik xxx tu mentah la, tapi saya rasa ok je. Ahahahhah.

Tapi saya rasa yang paling hebat bab puasa ni kat rumah ialah Mat Topit. My younger brother but not the youngest. umur 4 tahun dah pose penuh. Gila tabah. Baik je pulak tu, diam tak merengek ke apa ke. Tabik toing-toing.

Tahun ni first time akan berpuasa bersama Emot. Macamana agaknya eh nak bangun awal pagi buat sahur. Need better planning ni. Kena beli stok lauk. Pastu rancang menu. Siapa ada idea? hohohoho..

p/s: Tahun ni raya kat kampung suami.

No comments: