Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Monday, February 4, 2013

Masak-Masak Hujung Minggu

Hujung minggu sentiasa dinantikan sebab waktu tu je lah dapat jumpa dan mengada-ngada dengan husband. Hehehe. Pastu time tu jelah kot saya masuk dapur nak memasak. Kalau tak, alamatnya masak kat kedai jelah. Kepulangan suami membawa hasil tangkapan istimewa iaitu B. E. L. U. T. Belut! Yummy! Siapa sini tak makan belut?

Belut ni saya tak pasti pulak masuk kategori ikan ke tak. Tak pernah pulak dengar orang panggil ikan belut. Belut popular digunakan secara tradisional untuk merawat penyakit kulit. Macam sepupu saya, dia bagi anak dia makan sup belut, sekarang anak-anak dia kulit mulus je. Pernah juga tengok di Majalah 3 yang menunjukkan ada lelaki makan hempedu belut mentah-mentah untuk meningkatkan libido. Dan saya ada juga terbaca, belut kaya dengan omega 3 dan sesuai untuk semua peringkat usia termasuk bayi yang sudah mula makan makanan pepejal. Nanti nak suruh Kaklong bagi Amni (my niece) makan belut la sebab kulit dia tak cantik.

Gambar belut dalam phone suami la pulak. Belut ni di pancing di kolam ikan ternakan mertua saya. Asalnya suami melayankan kerenah saya yang mengaruk sebab tak berjaya pancing ikan haruan tapi asyik dapat anak ikan je. Anak ikan tu dipotong, di pasang pada tajur (joran yang dibuat guna pelepah sawit) dan ditinggal. Dekat-dekat maghrib tu pergi jenguk sekejap, dah mengena. Dapat lah seekor. Lepas tu kemaruklah.. Tiap-tiap hari pasang. Alhamdulillah, setiap hari ada saja yang mengena. Ada yang besar dan ada yang kecil. Dapatlah lebih kurang 10 ekor untuk seminggu pasang tajur.

Sup belut hasil air tangan suami.
Dua hari kami makan belut. Hari Sabtu makan sup belut campur dengan kailan segar dari laman. Ya Allah, memang nikmat dunialah. Hari Ahad goreng dengan garam dan kunyit je. Personally saya lebih suka yang goreng, lebih terasa erti kata belut yang sebenarnya. Kekekeke.. Ini semua poyo!

Cukuplah cerita belut. Hujung minggu juga merupakan hari kami berkebun bersama-sama. Alihkan anak-anak sawi, semai benih-benih baru. Dan juga menuai untuk masak makan malam. Cauliflower kebanggaan suamiku akhirnya dituai dan masuk sekali dalam nasi goreng saya. Termasuklah daun cekur dan kobis cina.


Upload gambar tuaian jelah. Nak upload gambar nasi goreng dah tak rupa nasi goreng bersayur. Dah rupa sayur goreng bernasi. Hahaha.. Yang penting big boss makan dengan berselera dan bertambah-tambah. Betullah orang kata, tak rugi bercucuk tanam. Dan baru-baru ni ada terbaca, akan tiba suatu masa nanti, orang akan sanggup bayar makanan dengan emas. Hmmm..

8 comments:

Umm AA said...

Salam nuda..
Eeee...masa kecik2 kat umah makcik dia ade pernah masak belut tak tahu...bila dah tahu & tgk belut..alamak goodbye lah belut...dah tuai yer cauliflower tuh...tak tungg besar sikit..?

Nudabuffy said...

kalau tengok belut yang hidup memang tak teragak nak makan.. Tapi saya first time makan dah rasa sedap. Masa tu makan sushi belut.. heheheh.. Suami dah tak sabar nak makan cauliflower tu..

nadia rashid said...

suka jugak belut!..tapi jarang makan sebab tak tahu siang...tunggu balik kampung..cari kat pasar tani yg dah diproses siap dh taruk garam kunyit..balik goreng saja...lagi pun sy sorg g mkn..sedap!

nanti nak try jugak lah tanam cauliflower tu...:D

Nudabuffy said...

saya pun tak tahu siang belut.. Serah bulat-bulat kat suami.. Tak sangka ada belut dalam kolam tu.. Kat tempat nadia belut berapa 1kg? kat sini 20++ tu pun jarang sangat ada.

nadia rashid said...

ehhehe tak tahu berapa sekilo..selalu sy beli dalam rm3-4 seekor beli yg dh siap process..untuk sorg makan..sebab org lain tak makan..:D
sy berani makan pun sebab try makan kat sushi king...yang belut panggang tu eh sedap pulak

Nudabuffy said...

murahnya... bestlah.. dahlah dah siap siang.. haah.. yang belut panggang tu.. tapi saya beli sushi kat jusco je.. tapi sekarang dah takde.. huhuhu. Tu yang seronok sangat ni

PutriPurnama said...

salam dik,
wah sup belut ye..akak tak pernah cuba. Tempat akak belut banyak budak2 tangkap main suka2, macam ular..takutlah..hehehe.

Nudabuffy said...

cubalah kak.. Tapi nurul cadangkan akak cuba goreng dulu. Rasanya sedap daripada ikan keli. cuma nak kena hilangkan lendirnya dulu. Tempat akak banyak sawah ke?