Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 29, 2012

Anak Oh Anak

Firstly nak ucapkan tahniah pada Sufian dan Aisyah dengan kelahiran baby girl diorang. Dah 3 minggu juga lahirnya tapi asyik terlupa nak buat post sebab teruja dengan benda lain. Hahah..pilih kasih betul. Tak gi tengok live lagi, tapi mengikut mak mertua saya, muka dia sebiji muka ayahnya masa baby. Sepet-sepet, montok-montok. Oh ya nama dia Damia Qashreena.

Hmm..hari tu kan ada banyak kenduri dan banyak la berjumpa dengan saudara-mara yang jarang-jarang jumpa kan? Yang boringnya orang asyik tanya saya, dah ada isi ke? Saya tahulah saya moncet. Direct saya cakap, "Soalan sensitif tu". Saya bukan nak kurang ajar, tapi kadang-kadang diorang ni tak sensitif. Kalau orang yang memang tak tahu apa-apa, saya tak kisahlah sangat. Tapi bila orang dah tahu saya ni bukannya sihat sangat, last beranak thru ceaser, banyak komplikasi, anak meninggal, takkan la diorang tak reti bahasa lagi. Lagipun saya dah pernah cakap yang doktor tak bagi saya pregnant buat masa ni. Kalau bukan sebab buah pinggang rosak pun, tekanan darah saya sekarang memang tak terkawal. Tinggi semedang. Kalau pregnant boleh kena sawan. Tapi tulah, tak kena batang hidung sendiri boleh la nak cakap macam-macam.

Satu lagi perkara yang saya tak suka, ada je yang mulut gatal nak cakap bukan-bukan atau nak mengajar ikut pandai dia. Soal anak adalah soal rezeki daripada-Nya. Naluri keibubapaan yang wujud tu memang menunjukkan kita ni insan normal yang tahu berkasih-sayang. Tapi kalau kita nekad cari pasal sampai memudaratkan diri sendiri pun Allah murka juga. Yang saya menyampah tu, orang yang tak blood-related pun. Kecoh lebih. Suruh amik angkat kononnya. Pastu macam nak paksa-paksa. Sukahati kitorang lah nak amik ke tak! Kalau kita nak amik, tak payah orang suruh, kalau ada orang halang pun kitorang amek juga. Fed up la dengan orang yang suka nak interfere ni. Kitorang ni hidup pun terumbang-ambing lagi. Hari tu sorang kat utara, sorang kat selatan. Alang-alang nak angkat, biarlah betul-betul semenggah. Beri yang terbaik. Ni kalau setakat duk dengan baby sitter je, serupa tak payah angkat.

Argghhh.. Teremosi pulak petang-petang ni. Tapi serius tau, annoying tau. Tu belum yang mulut celupar keluar statement racun such as "Buat penat je mengandung". Rasa nak mencarut je. Huhu.. Sabor sabor. Peringatan untuk diri sendiri especially yang nombor tiga dengan empat tu..

No comments: