Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 2, 2010

Seronoknya Balik Kampung!!!

Sebenarnya dah lama dah balik ke kampung suami di Rengam ni. Cuma baru ada mood nak share. Sungguh seronok rasanya sebab banyak aktiviti boleh dibuat dekat sana. Ditambah pula kehidupan di kampung yang sangat damai.

Selalunya kalau balik kampung, abang mesti gi godak kolam. Kadang sauk ikan talapia, tapi baru-baru ni projek kitorang tangkap ikan kaloi untuk mak buat pekasam.

Muka orang nak buat pekasam dah macam pekasam

Selalunya saya akan mengekor je ke mana incik suami pergi. Kalau dia terjum kolam pun saya terjun juga. Tapi oleh sebab ditakuti dalam kolam tu ada lintah dia dah tak bagi masuk dah. Jadi saya cuma jadi tukang bawak bakul sambil jerit-jerit kat tepi kolam. Gedik sungguh!

Incik Suami dan Abeng masih tercari-cari lokasi persembunyian suspek.

Menangkap ikan kaloi ni boleh tahan mencabar juga. Sebabnya diorang pandai menyorok dan kuat melompat. Kena pulak yang saiz induk, pergghhh.. boleh birat kena libas beb. Yang kitorang tangkap ni saiz sedang. Sila lihat nisbah saiz tubuh ikan dengan bakul kain saiz standard tu.

Hasil sebelum jumpa lubuk ikan

Dekat sini ada tiga jenis kaloi; kaloi merah, kaloi hitam dan kaloi biru. Yang ni kaloi hitam, memang lazat dimakan walaupun cuma digoreng. Kaloi merah dan kaloi biru katanya kurang sedap tapi orang suka letak dalam akuariun sebab cantik. Tapi kaloi biru masih dalam probation, masih anak. Sapa-sapa nak order ikan kaloi, merah ke hitam ke biru ke, boleh email nudabuffy@yahoo.com or aslor_ad@yahoo.com.

Lihat! Lumayan kan?

Hasil tangkapan ni mak mertua saya buat pekasam. Kitorang gotong royong menyiang sampai lenguh dan luka-luka tangan. Tapi memang berbeza makan ikan yang segar dengan yang tak. Nyum nyum.. sungguh lazat. Gambar pekasam? HAhaha.. Tak sempat nak tangkap. Dah habis dah.

No comments: