Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 15, 2010

Saya ingin jadi seperti penguin...Tulus!


Saya memang suka menonton National Geographic di TV1. Tapi tak pernah hati saya begitu tersentuh, takjub dan kagum dengan kejadian Allah yang bernama penguin. Dah lama sebenarnya saya tak tengok NG mungkin sebab waktu tayangan yang kurang sesuai. Hari tu, ceritanya berkisar tentang koloni Emperor Penguin.

Mulanya saya cuma teruja melihat kecomelan anak penguin yang sungguh bulat. Teringat Filem Happy Feet. Sememangnya secomel seperti yang ditonjolkan dalam filem. Tapi apa yang lebih menyentuh hati, melihat pengorbanan ibu bapa si anak penguin demi memastikan kelangsungan keturunannya.
Penguin diciptakan Allah sebagai makhluk yang sangat penyayang dan setia. Si jantan memikat dengan begitu gentleman dan macho. Mereka berjuang demi cinta terhadap kekasihnya. Dan mereka pun turut terlibat sepenuhnya dalam kebajikan anak-anak. Alangkah baiknya kalau manusia mencontohi penguin ni. Tentu aman dunia. Tak adalah kes-kes buang bayi, dera anak, dera isteri, dera suami. Haishhhh.. Dah terbalik agaknya, manusia yang dah jadi binatang. Lihat saja pada life cycle diorang ni, macam mana diorang berjuang untuk hidup. But still, diorang hidup dengan penuh kasih sayang. Anak-anak diberi perhatian secukupnya, tapi tetap diajar berdikari. Dalam keadaan cuaca yang ekstrem, diorang sama-sama berkongsi haba tubuh.

Sumber: http://penguinology.blogspot.com/2008/10/emperor-penguin-biology.html

Ya Allah,
jadikanlah kami insan-insan yang berkasih sayang sesama saudara, sesama keluarga.
jadikanlah kami insan-insan yang tabah menghadapi dugaan,
jadikanlah kami hamba-Mu yang redha dengan ketentuan-Mu,
jadikanlah kami hamba-Mu yang setia, yang bertanggungjawab,
seperti penguin-penguin itu,
makbulkanlah doa hamba Ya Tuhanku.

No comments: