Great stuff to be shared together...

Wednesday, June 2, 2010

Sudah Gaharu Cendana Pula.



Selain daripada menggodak kolam ikan talapia, kaloi dan betutu (or ketutu?), kadang-kadang tolong mak mertua kutip lantun. Lantun tu sebenarnya getah beku. Ayah yang panggil lantun sebab kalau baling nanti baling melantun. Bila saya sebut lantun kat Rengam, semua orang tak tahu. Mati2 saya ingat tu perkataan Jawa. Muahahha.

Walaupun lantun busuk, duit jual lantun tetap wangi ;p

Keliling rumah ni banyak pokok getah. First time teman mak mertua toreh getah bukan main teruja lagi. Hahah. Padahal kat Medoi pun ada kebun getah juga, tapi tak pernah pun berpeluang nak menoreh. Pagi2 lagi dah merengek ajak incik suami gi kutip lantun. Tak sempat breakfast dah mengaruk, takut kalau lambat nanti kena kutip dengan Koki (pakcik incik suami). Tapi balik baru ni takde beku, sume getah cair je.

Buah pokok gaharu. Lepas ni bolehlah dapatkan benih.

Lepas tu petang2 pergi merayau melawat kolam dan bagi makan ikan. Tidak dilupakan, pokok-pokok gaharu. Kata bapak mertua saya, pokok gaharu ni orang guna buat perfume. Banyak juga pokok ni ditanam keliling rumah ni. Ada satu lagi kebun memang buat tanam gaharu je. Pernah sekali ikut gi menebas, sampai lemah longlai saya dibuatnya. Tak cukup stamina betul.. Hihik!

Nak tangkap gambar batang gaharu nampak belalang kunyit pula.

Ini nama dia belalang kunyit


Selalunya kitorang ronda makan buah (bila musim buahlah). Jadi masa bukan musim buah ni hanya jambu batu yang ada.


Kalau dah bosan makan sayur-sayur beli, mak petik sayur dan ulam kampung macam kacang botol dan cekak manis. Hari tu diorang gi petik petai, banyak melambak, lupa nak snap.

Untuk tatapan orang yang tak kenal kacang botol.


Tengah ushar-ushar sekitar nampak pulak sarang burung kat celah pokok cekak manis ni. Rendah je. Tah burung apa tak tahu ler pulak.


Kalau incik suami balik hujung minggu ni boleh la balik kampung lagi. Pastu bolehla bawa pulang hasil segar dari ladang. hihihikk. Jimat You!



No comments: