Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 30, 2010

Lagi Kes Buang Bayi



Salam buat semua. Masa nak isi minyak di Esso tadi, saya ternampak muka depan Harian Metro dengan tajuk "Bayi Tong Sampah, Bayi Daun Pisang". Astaghfirullahalazim. Tak berkesudahan lagi kes buang bayi ni. Saya tengok wajah-wajah kudus bayi-bayi tu sangatlah comel. Sampai hati mak diorang buang. Kesejukan. Mujur orang ramai sempat jumpa dan masih hidup. Dah tentulah yang membuangnya tu ibu kandung masing-masing. Gambar sumber dari Harian Metro.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bayimenggigil1/Article
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Buangatasdaunpisang/Article

Dalam metro ni ada tulis, ibu bayi daun pisang tu dah berjaya dicekup. Walaupun cuma pandangan belakang, jelas yang ibunya tu bertudung, which means she is a muslimah. Saya teringat kata-kata pensyarah forensik saya, "Jangan cuba-cuba. Yang curi-curi tulah yang selalu menjadi. Saya dulu, dah kawin setahun baru isteri saya mengandung". Betul kata beliau. Budak-budak muda ni, try sekali terus lekat. Kita yang dah kahwin ni, cuba berkali-kali, dengan cara yang halal, terus Allah duga kesabarannya. Batullah kata iklan kat tv, dalam dunia haiwan tak ada manusia, tapi dalam dunia manusia, ada haiwan. Haiwan kejam pulak tu.

Tapi mujur jugalah ibu-ibu tu buang di tempat yang ramai orang. saya tak cakap buang anak tu baik ok. Tapi at least budak-budak tu masih diberi peluang untuk mengenal dunia. Mungkin nasib diorang akan terbela kalau ada yang sudi ambil diorang jadi anak sendiri. Mungkin saya salah sorang daripadanya, who knows?

No comments: