Great stuff to be shared together...

Wednesday, May 29, 2013

Medication & Diet Counselling

Apabila dah memulakan hemodialisis, ada beberapa perkara yang perlu dititikberat terutamanya pemakanan dan ubat-ubatan. Sekadar untuk perkongsian, saya nak ceritalah apa yang diberitahu oleh doktor dan nurse.

1) Perlu kawal pemakanan yang mengandungi tinggi kalium (potassium) dan phosphate. Antara makanan yang tinggi potassium & phosphate ialah tomato, potato, buah-buahan berwarna kuning (mangga, oren, durian, pisang), sayur-sayur hijau, seafood. Nampak macam makanan sihat kan? Baik untuk orang sihat, tidak untuk pesakit buah pinggang. Saya juga diajar agar merendam sayur hijau barang 3 jam untuk menyingkirkan potassium daripada sayur tu. Kiranya saya makan fiber jelah.. Yelah, kalau tak makan fiber karang sembelit pulak.

2) Pengambilan protein boleh macam biasa asalkan dari sumber yang segar bukan processed food (such as nuggets, burger, makanan dalam tin-sardin, baked bean). Takde masalah kalau setakat macam ni.. Lemah part sardin je.. hahahah.. sedap tu..:P Protein masih penting untuk menjalankan fungsinya misalnya untuk pembinaan otot dan hemoglobin.

3) Oleh sebab saya ni ada hypertension, makanan tinggi garam, ber-MSG, kicap (makanan ruji ni.. huhuhuh), sos, mi segera, jajan memang kena elak la.. Ubat hypertension makan macam biasa kecuali kalau dekat sangat dengan masa dialisis. Misalnya selalu makan ubat pagi dan petang, tapi ada dialisis waktu pagi. Jangan makan ubat pagi sebelum dialisis tu. Selepas takpe. Sebabnya, tekanan darah boleh turun mendadak masa hemodialisis. Dah rasa dah ni.. Hypotension namanya. Tetiba rasa tak cukup oksigen, nak muntah, kebas, tak selesa, pening. Biasanya diorang suruh saya goyangkan kaki dan kalau teruk sangat diorang bagi saya oksigen. Orang dah biasa tekanan darah tinggi tak apa-apa, tetiba bila tekanan darah turun jadi 100/60 dah rasa macam nazak je. Hehehehe..

4) Doktor juga pesan untuk jalan-jalan barang 30 minit setiap petang atau berbasikal. Bila saya kata kerja saya melibatkan pergerakan fizikal, dia kata kerja lain, riadah lain. Takpelah, saya rajin teman kakak saya ukur shopping complex.. Theheheh..

5) Pengambilan air perlu dikawal. Kalau ikutkan sehari cuma boleh minum lebih kurang 500 mL air je. Yang ni susah nak ikut sebab saya cepat dahaga dan suka  minum air. Bila tak boleh minum air saya mula stress. Tapi oleh sebab saya masih boleh kencing banyak, diorang bagi saya minum banyak sikit. Heheheh. Perlu berhati-hati juga dengan air tersembunyi seperti dalam buah-buahan dan makanan seperti bubur, puding dan jeli.

6) Pengambilan makanan berminyak dan berlemak pun perlu dikawal sebab kalau berlebihan boleh menyumbat salur darah.. Ni diorang yang cakap. 

7) Pengambilan kalsium juga penting. Biasanya pil kalsium karbonat dikunyah bersama makanan untuk mengikat fosfat dan mengeluarkannya melalui proses penyahtinjaan. Chewah... ilmiah gile bunyinya. Ada sorang TA kat pusat dialisis tu kata, kalau tak amik pil kalsium nanti saya jadi makin pendek. Erk! Fosfat berlebihan boleh menyebabkan masalah pada sendi dan tulang. Walaupun begitu, sumber tenusu tak boleh walaupun kaya kalsium.

7 comments:

ummuaidan said...

Salam nuda..banyak pantang larangnya kan..takperlah demi kesihatan kena sacrfice..semoga Allah prmudahkan..takecare yer..

Ummu Madihah said...

Salam Nurul,

Banyak maklumat tu yg orang umum tak tahu. Pun banyak juga pantang larangnya. Mak Aji pernah dengar org ada masalah buah pinggang xleh makan belimbing, rupa2nya banyak lg yg xleh makan! Apapun harap Nurul sentiasa beringat2 tentang pantang larang semua ni agar kesihatan terkawal. Take care dear!

Nudabuffy said...

Salam Ummuaidan dan Mak Aji ~

Haah, banyak juga pantang larangnya. Takde masalah sangat nak ikut kecuali bab air tu.. Yang pelik, lepas orang cakap tak boleh makan tu lah mula teringin nak makan.. Heheheh

@na said...

salam nurul, berpantang lah utk kebaikan, moga tabah...take care..

p/s: nak Tanya benih pepasan dah sampai blum? saya dh htr minggu lepas..

Nudabuffy said...

@na ~ InsyaAllah.. dah ana. Thanks a lot.. belum tanam lagi.. hehe

wanie ibrahim said...

salam nuda...byk betul pantangnya...harap nuda tabah ye jaga kesihatan... bila byk pantangnya lagi kretifla kita gunakan apa yang ada...x gitu? hehe

Nudabuffy said...

Salam wanie.. nampaknya macam tulah.. Syukur boleh makan lagi..