Great stuff to be shared together...

Friday, February 24, 2012

Cita-Cita Saya

Hehe...relevan ke topik hari ni? Macam topik budak sekolah je kan?

Memang topik budak sekolah pun.. Saya ambil upah salin perancangan mengajar kakak saya. Adalah satu tema tu pasal cita-cita saya. Biasalah, tema wajib kan?

Dulu, masa kecil-kecil, cita-cita pertama saya ialah nak jadi cikgu. Lama saya dengan cita-cita tu. Tapi bila cikgu tanya, saya cakap nak jadi doktor. Tak tahu kenapa saya jawab tu.. Bila saya sekolah menengah, saya beritahu kawan, saya nak jadi cikgu. Tapi ramai yang cakap, "Cikgu? Cikgu tu biarlah jadi pilihan yang terakhir". Saya masa tu tak matang. Terhasut la juga. So saya tukar jadi ahli botani. Sebab saya memang minat pokok-pokok.

Sementara tunggu SPM keluar, saya ushar-ushar kursus yang ada. Yang mana yang patut saya ambil untuk jadi ahli botani. Sayangnya kursus yang ada sangat terhad untuk lepasan SPM. Saya pun ambil keputusan untuk jadi jurutera kimia. Sebabnya mudah, kerana saya rasa saya suka kimia.

Sudahnya, lain jadinya. Bila keputusan dah keluar, saya belek balik, kejuruteraan kimia tak ditawarkan untuk lepasan SPM. Yang ada hanyalah kimia industri. Saya pun isi jelah. Asalkan kimia kan? Tak matang sungguh. Masa buat first degree ni, ada rupanya bidang yang ada kaitan dengan botani iaitu Kimia Hasilan Semulajadi. Saya dengan bersemangat ambil subjek ni. Rupa-rupanya, jiwa saya bukan di sini. Susah sangat nak masuk dalam kepala otak saya. Sudahnya saya drop subjek dan tukar dengan Forensik. Sikap saya yang suka mengkaji dan memerhati nampaknya lebih sesuai dengan Forensik. Tapi tak mungkin saya bekerja dalam bidang ni sebab saya sangat geli dengan benda yang mengerikan (salah satu sebab tak nak jadi doktor).

Selepas tamat pengajian ijazah pertama, lama saya menganggur. Saya tak tahu apa yang saya mahu. Clueless kata orang. Dengan takdir Tuhan, saya dipertemukan dengan Prof Halimaton Hamdan, salah seorang pensyarah di Fakulti Sains UTM tempat saya belajar dulu. Semasa undergraduate, saya tak pernah sekalipun belajar dengan beliau. Terus terang saya sangat takut nak berjumpa dengannya. Tapi syukurlah, kerana beliau lah saya terjebak dengan bidang yang baru iaitu Nanoteknologi. Dan saya agak sukakannya.

Namun, setelah sekian lama, barulah saya mengenali diri dan jiwa saya yang sebenar-benarnya. Saya sukakan kimia dan nanoteknologi. Tapi saya juga sangat cintakan buku. Saya ingin suatu hari nanti rumah saya akan dipenuhi dengan buku-buku. Dan saya memasang impian baru iaitu ingin memiliki kedai buku sendiri. Saya berjanji akan cuba merealisasikan impian saya, tidak kiralah berapa lama pun masa yang akan saya ambil untuk mencapainya. InsyaAllah.

No comments: