Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 23, 2012

Benci

Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat, BENCI bermaksud TIDAK SUKA. Salahkah wujud rasa benci?

Orang kata, jangan benci-benci nanti sayang. Kalau betul, baguslah. Saya harap suatu hari nanti saya akan mempunyai perasaan yang lebih positif terhadap mangsa kebencian saya.

Kenapa saya benci? Sebenarnya saya susah untuk benci orang. Sangat susah. Saya cuba bersangka baik. Tapi susah bila banyak sangat yang negatif-negatif terhidang. Baru nak suka, timbul balik keburukan. Hati saya kotor dan bermasalah ke?

Adakah kita tidak berhak membenci? Faktor kebencian saya biasanya kezaliman dan hipokrasi. Sekarang ni saya benci betul dengan beberapa orang. Masalah saya, bila saya benci, habis semua sisi dirinya saya kaji. Dari hal ehwal masa kini dan masa silam. Ke saya yang kejam?

Harap-harap benci boleh jadi sayang. Cerca jadi doa.

Actually, I hate to hate (Gambar Sumber deviantart.com)







   

No comments: