Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 11, 2012

Amar Makruf Nahi Munkar

Bismillah..

Beberapa minggu yang lepas mak saya ada berkunjung ke rumah kaklong. Banyak yang kami bualkan.. Hubungan mak-anak kami lebih terbuka. Boleh berkongsi apa sahaja sebab mak memang pendengar yang baik. Mak sangat terbuka untuk berbicara walaupun semasa umur kami masih kanak-kanak. Tak kiralah cerita di sekolah, cerita cinta-cintun, kawan-kawan dan masalah dunia sekalipun. 

Dalam bercerita tu, terselitlah juga keluhan mak. Kita ni susah betul nak ajak orang buat baik dan halang orang buat benda yang salah. Walaupun kita tahu apa yang betul dan apa yang salah. Contohnya, kalau ada tetamu bertandang ke rumah, segan betul nak pelawa diorang solat sebab diorang langsung tak pernah bertanya. Saya seratus peratus bersetuju sebab itulah dilema yang selalu melanda diri saya. Secara peribadi, saya sangat takut orang yang ditegur berkecil hati dengan saya. Takut sangat dibenci manusia. Kemudian saya tersentak bila terbaca di status kawan saya berbunyi ,"Biarlah dibenci orang, jangan dibenci Tuhan". Astaghfirullah al-'azim.

Sebelum ni saya selalu menggunakan pendekatan, awak nak buat, buatlah. Tapi jangan ajak saya. Awak nak pilih yang haram pilihlah, saya nak pilih yang halal. Tapi rupanya saya terlupa, dengan membiarkan, saya menanam satu benih dosa. Yang akan bercambah dan berkembang biak.

Kita tak perlu jadi terlalu baik untuk menyampaikan kebenaran. Hakikatnya, kita pun tak perlu jadi penjenayah untuk menambah dosa. Tapi susahnya nak melenturkan hati memujuk iman agar semuanya terzahir di lidah atau tulisan. Bukan setakat itu, kadang-kadang segan pula nak melakukan kebaikan. Takut nak buat solat dhuha di tempat kerja atau menghulur derma, bimbang dikatakan menunjuk-nunjuk. Segan nak mengaji bila dipuji takut-takut timbul riak. Bila nasihat ditolak, rajuk pula berpanjangan. Putus asa dan tawar hati, lagi-lagi bila melibatkan orang yang kita sayangi, yang kita ambil berat. Entahlah. Mungkin iman sendiri masih terlalu rapuh, ringan, bertebaran dibawa semilir. 

Kadang-kadang teringin sahaja membiarkan pengalaman yang mengajar. Tapi bagaimana kalau pengalaman itu guru yang terlalu kering hatinya? Ah, bukan dia tak pernah belajar halal dan haram. Bukan dia tak tahu apa yang salah apa yang benar, dosa dan pahala. Biarkan dia rasa. Kalau dia tidak ingat? Sesungguhnya godaan duniawi tu terlalu indah walaupun semuanya hanyalah pinjaman. Betullah, indah fatamorgana melalaikan menipudaya. 

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah

Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri
Sudah sunnah ketetapan Ilahi

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi
Tiada sudahnya dunia yang dicari

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati
Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah


No comments: