Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 12, 2012

Persaraan Pramatang

Hari ni masuk hari ketiga saya kembali bekerja selepas hampir setahun saya 'bersara'. Kononnya.

Persaraan itu saya sangkakan kekal. Banyak perkara yang saya pertimbangkan sebelum buat keputusan. Sesungguhnya insan hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Semua pelan dah bertukar. Saya meletak jawatan atas faktor kesihatan, keluarga dan masa depan. Siapa tahu akhirnya saya kembali atas sebab yang sama.

Mulanya saya fikir, biarlah saya tidak bekerja. fokus untuk memulihkan kesihatan saya. Kerja menambahkan beban dah tekanan pada mental dan fizikal saya. Saya juga dapat memberi sepenuh perhatian pada keluarga, especially my baby. Juga demi masa depan kerana ibu bekerja mengehadkan perhatian pada rumah tangga. Saya ingin menikmati hidup bekeluarga secara sepenuhnya.


Walaubagaimana pun, apa yang saya cita-citakan terpaksa ditangguh. Saya kembali bekerja kerana tidak ada apa sangat yang dapat dibuat dengan kesihatan saya. Saya tak terlalu sakit dan masih bebas bergerak ke sana-sini. Malah saya nampak macam lebih sihat daripada orang sihat. Proses pengubatan memakan masa dan wang yang banyak. Saya ada banyak masa, tapi tidak banyak wang. So, I work. Easy. Doktor dah mula menyebut soal dialisis. Tapi perubatan alternatif mengatakan saya tidak mempunyai masalah buah pinggang. Buah pinggang saya sihat, cantik dan elok, katanya. Tapi doktor pula mengatakan saya sudah berada di tahap 4 daripada 5. Baik doktor mahupun perawat alternatif tidak mampu melakukan apa-apa. Jadi, sayalah yang perlu melakukan apa-apa. Setuju?

Soal keluarga pula? Well, I lose my gamble, I guess. Satu-satunya peluang dah terlepas. Peluang yang ada sekarang terlalu berisiko. Kalaulah saya perlu melaluinya sekali lagi, saya akan ambil masa untuk pastikan saya betul-betul bersedia. Sementara itu, biarlah saya memenuhkan masa saya dengan perkara yang mendatangkan hasil. Tidaklah saya asyik melayan perasaan. Keinginan saya untuk selalu berada dekat dengan suami juga tak tercapai. Sama ada saya berumah di hospital atau dia outstation. Akhirnya, kami hanya berjumpa di hujung minggu. Alang-alang tak berjumpa, lebih baik tak berjumpa tapi berhasil? Setuju? Nampak macam saya ni mata duitan kan? Hahahhaha..

Terima kasih, Prof Halimaton sebab cari saya semula. I love you.





    

2 comments:

Anis aka Mama Mila said...

Kak Dayah,

I'll be ur supporter no matter what ok :)... Look forward for a great tomorrow right. GO go go!! :)

Nudabuffy said...

Anis,

thanks a lot, dear. InsyaAllah..I'm a superwoman after all..Hahhaha!