Great stuff to be shared together...

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 2, 2011

Things My Mum Told Me About MySelf

1. Mak sebenarnya tak plan nak dapat saya. Kiranya 'anak accident' la. Jarak umur saya dengan Kaklong cuma setahun.

2. Mak cakap mengandung dan melahirkan saya paling senang. Tak payah berbidan-bidan. That's why mak menangis bila dugaan datang bertimpa-timpa sepanjang saya mengandung, melahirkan dan selepas melahirkan.

3. Masa mengandungkan saya 8 bulan, mak terkena renjatan elektrik. Mujur tak de apa-apa berlaku pada saya.

4. Saya berada dalam rahim mak saya dua minggu lebih lama daripada bayi biasa. Dengan kata lain, mak saya mengandungkan saya selama 42 minggu. Alhamdulillah saya tak pulak tertelan air ketuban atau termakan najis.

5. Tali pusat saya mengambil masa 22 hari untuk tangggal. Mak kata walaupun dah macam urat rambut je yang melekat, still tak nak tanggal.

6. Saya selalu buat hal sendiri sebab Kaklong selalu tak sihat. Jadi, mak terpaksa fokus lebih pada kaklong. Kiranya saya ni memang berdikari la kan dari kecik pun.. Ahahhaha

7. Saya sangat gelap masa di zaman kanak-kanak. Tapi kaki saya putih sejak lahir. Sampai sekarang kulit kaki saya lebih cerah daripada kulit muka.

8. Saya lebih dulu pandai membaca daripada kakak saya.

Tapi ada perkara yang berlaku masa kecik-kecik dulu saya tak pasti mak saya tahu ke tak. Dulu masa umur saya 5-6 tahun, saya pernah buat rancangan nak lari dari rumah. Hehehe. Saya pack baju yang paling saya suka pastu sorok. Saya kumpul duit pastu simpan kat 'rumah batu kecik' kat laman rumah. Jajan yang ayah beli saya makan sikit2 kononnya nak jadi bekal 'mengembara'. Sebabnya? Sebab jealous dengan adik beradik lain. Sebab rasa mak tak sayang. Bila pikir-pikir balik rasa nak gelak je. Bila dah tua bangka ni, asyik sibuk nak balik kampung. Nak berkepit dengan mak. Baru tahu menghargai kasih sayang mak. Kalau dulu, dah balik asrama bukan rajin balik kampung. Sampai ada kawan yang cakap saya ni penunggu asrama. Alasannya, penat, malas, mengabiskan duit.

Saya tak sambut hari ibu. Sebab hari-hari pun saya sayang mak saya. Hari-hari pun spesial untuk mak saya. esok saya nak balik kampung, jumpa mak saya. Anda bagaimana?

No comments: