Great stuff to be shared together...

Saturday, May 7, 2011

Haziq Khalis, Buah Hatiku.

Bismillah..

Hari ni hari pertama di rumah selepas sekian lama jadi penghuni hospital. Hari pertama mendapat tidur yang lena. 10 hari lagi saya akan kembali ke hospital. Jadi, 10 hari ini akan saya guna untuk menikmati kehidupan dalam suasana rumah. Keinginan nak berpantang di kampung tak tercapai sebab masih banyak appointment yang perlu ditepati.

2011 tahun yang penuh dugaan. Tahun yang menguji kesabaran sampai ada ketika tak tertanggung rasanya. Hanya keimanan dan keyakinan dengan qada dan qadar yang ditentukan Allah SWT yang menyelamatkan jiwa kami. Mungkin ini kifarah kepada dosa-dosa lampau atau tanda ingatan dan kasih sayang-Nya. Hanya DIA yang Maha Tahu.

"Ada waktunya dugaan sehingga mencabar keimanan. Namun langkahku tidak terhenti".

Seringkali pula terdetik dalam hati persoalan berbunyi, adakah aku tersilap membuat pilihan? Akhirnya tersedar, apapun pilihan kita, keputusannya tetap di bawah kekuasaan Allah. Manusia punya asa. Tuhan punya kuasa.
Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus

Pada saat-saat sukar seperti ini, mungkin apa yang diperlukan hanyalah masa untuk mengubati kedukaan. Cuba untuk redha. Namun ingatan terhadap Haziq Khalis takkan terluput. Tiada gambar untuk ditatap, wajahnya tetap terbayang di ruang mata. Yang ada secebis tali pusat, sijil kelahiran dan kematian. Yang dapat dipangku hanyalah tubuh kecil yang dah tidak lagi bernyawa. Wajah mirip Abah. Keningnya tebal, bibirnya manis macam bibir Abah. Tapi hidung serupa hidung Mama. Cuma matamu yang tidak pernah terbuka  sayang.

Mama redha. Mama lepaskankan sayang pergi. Tempat sayang di syurgawi sudah pasti. Maafkan mama kalau sepanjang umur Haziq mama tersilap pertimbangan. Waktu para doktor cuba menyelamatkan Haziq hati Mama tahu Haziq sudah pergi, tapi masih mengharapkan keajaiban. Mungkin Mama telah menyeksa Haziq. Selamat tinggal sayang. Sayang akan tetap dalam hati dan doa-doa mama.

4 comments:

ummihasan said...

Be strong dayah.. 10 hari lagi check up hospital untuk ape ye? follow up labour ye?

Nudabuffy said...

10 hari tu untuk buka jahitan. hari tu luka ceaser tu ada darah beku. then jahitan terbuka & berdarah. Masuk wad untuk cuci dan jahit kali kedua. Tadi dah buka, tapi nampaknya luka tu x sembuh sepenuhnya. kena gi cuci n tukar dressing hari-hari kat klinik pulak. =(

Farra said...

kak dayah.. it's a sad story that i only knew today... hope sangat kak dayah kuat.. insyaAllah.. ada himah di sebalik semua ketentuan Allah ni..

Siti Shahidatul Asmidar said...

sabar banyak-banyak ye dik....