Great stuff to be shared together...

Wednesday, November 13, 2013

Rumpai Berkhasiat Perubatan Part I

Banyak tumbuhan yang tumbuh meliar sekeliling rumah sebenarnya mempunyai khasiat perubatan. Selalunya kita anggap sebagai rumpai je. Ye lah, tumbuh tak ditanam. Cabut-cabut buang. Padahal banyak kajian saintifik dah dibuat membuktikan khasiat tumbuhan ini. Tadi saya berjalan-jalan sekeliling rumah sambil menyemai pecah beling, belalai gajah dan selasih. Terfikir pulak nak merekodkan rumpai-rumpai dalam blog.

Gelang Pasir
Nama saintifik: Portulaca oleracea L. 
Nama lain : Rumput beremi, remilang, pucuk sepit
Khasiat : Meredakan bengkak, sakit, darah beku, antiradang dan bahan tonik. Rumput yang segar ditumbuk dan diperah digunakan utnuk merawat radang apendiks. Campuran dengan daun ekor angin kemudian direbus digunakn untuk merawat kencing berdarah. Boleh juga digunakan untuk merawat demam dan jantung berdebar. Menurut Dedaun Alam, rumput ini juga boleh menghilangkan ketagihan merokok, menyembuhkan asma dan merawat paru-paru. Tumbuhan ini boleh dijadikan ulam, salad, dan urap. Yang ni pun arnab suka. Tapi saya pernah terbaca, tumbuhan ni tak boleh diambil berlebihan sebab boleh melemahkan syahwat. Banyak tumbuh berkeliaran sekeliling rumah. Gemuk-gemuk pula tu.. tapi kami tak pandai gunakannya. Hehehhe.

Ketumbit
Nama saintifik : Ageratum  conyzoides
Nama lain: Rumput tahi ayam, tahi babi, tahi anjing (kenapa semua kait dengan tahi ni? Tahulah rumpai ni busuk. Hahaha!), Billyweed, goat weed (sebab katanya bau seperti bau kambing jantan). 
Khasiat : Berguna sebagai stimulan, tonik, meredakan demam, antitoksik, meredakan bengkak, menghentikan pendarahan, perangsang haid, pelawas kencing, dan merangsang pembuangan angin. boleh dijadikan sebagai insektisid berasaskan tumbuhan. Patutlah serangga tak kacau pokok ni. Tapi penggunaannya perlu berhati sebab tumbuhan ni ada unsur racun sikit. Ada kajian sanitifik tentang penggunaan tumbuhan ni untuk merawak epilepsi. Air rebusan ketumbit kering pula digunakan untuk merawat malaria. Daun dan batang yang ditumbuk digunakan untuk merawat rambut.

Peria Hutan.
 Nama saintifik : Momordica balsamina (tak sure sangat ni)
Khasiat : Merawat luka, buasir, antibakteria, anti-HIV. Tidak baik untuk wanita mengandung. Penggunaan berlebihan boleh menyebabkan kematian. So be careful.

Rumput Itik
Nama saintifik : Asystasia gangetica micrantha
Nama lain: Rumput israel, ara songsang, akar ruas-ruas, pengorak
Khasiat : Mengubat gigitan serangga dengan menggunakan daun yang dilumat, melawaskan kencing, melegakan bisa-bisa tulang. Kalau di rumah, rumput ni kami beri pada arnab. Memang favorite diorang ni.

Cypress Vine
Nama saintifik : Ipomoea quamoclit
Nama lain : Cupid's flower, Indian pink, cardinal vine, hummingbird vine
Khasiat : Cooling and purgative (laxative), daun yang ditumbuk digunakan untuk merawat bahagian buasir. juga digunakan dalam merawat kanser dan kesakitan payudara.

Gubahan Alam

2 comments:

suka suka said...

Byk khasiat yg kita tak tahu..terima kasih kerana berkongsi..

Ummu Madihah said...

Salam Nurul,

Biasa tengok sebahagian tumbuhan yang Nurul tunjuk ni, cuma tak tahu nama dan khasiatnya ja. Masya-Allah ciptaan Allah banyak yang membawa manfaat, cuma kita sahaja yang jahil!