Great stuff to be shared together...

Facebook Badge

Wednesday, January 18, 2012

Survey (Cam xde kerja je kan)

Boring  menanti quotation yang tak kunjung tiba..Mari jawab survey..

Do you sleep with your closet doors open or closed?
Closed..mata rabun..bila malam tak pakai spek mulalah nampak bukan-bukan dalam almari.

Do you take the shampoos and conditioner bottles from hotel?Of course..dah bayar maa.. ;p
Do you sleep with your sheets tucked in or out?Tucked in
Have you ever stolen a street sign before?
No.
Do you like to use post-it notes?
Yup..Have a set consists of different sizes and colors post-it notes
Do you cut out coupons but then never use them?
Cut out and use..Buat apa rajin nak potong tapi tak nak guna..Jimat..jimat.. Hahhaha

Would you rather be attacked by a big bear or a swarm of a bees?
Neither

Do you have freckles?
nope
 
Do you always smile for pictures?
yes, i guess.. monalisa's smile..

What is your biggest pet peeve?
orang tak tepati masa

Do you ever count your steps when you walk?
sometimes

Have you ever peed in the woods?
yes...*blush*

What about pooped in the woods?
couldn't.. kakakka

Do you ever dance even if theres no music playing?
sometimes.. *blush again*

Do you chew your pens and pencils?
never

How many people have you slept with this week?
one. my lil sister

What size is your bed?
queen size..but now only single bed

What is your Song of the week?
yang terdalam by Peterpan

Is it okay for guys to wear pink?
Why not?

Do you still watch cartoons?
my favourite

Whats your least favorite movie?
Final destination

Where would you bury hidden treasure if you had some?
in the foundation of my future house

What do you drink with dinner?
plain water

What do you dip a chicken nugget in?
sos cili + mayonis

What is your favorite food?
rice porridge

What movies could you watch over and over and still love?
200 pounds beauty

Last person you kissed/kissed you?
my lil sister..she visited me recently

Were you ever a boy/girl scout?
never

Would you ever strip or pose nude in a magazine?
never

When was the last time you wrote a letter to someone on paper?
about three years ago.. tho my beloved darling

Can you change the oil on a car?
nope

Ever gotten a speeding ticket?
never. Tak suka laju-laju.. 

Ran out of gas?
Pernah..huhuuhuhu..nasib baik sempat sampai pam minyak..

Favorite kind of sandwich?
sardin and egg

Best thing to eat for breakfast?
Milo with cereal

What is your usual bedtime?
9.00 pm.. normally after isyak la..except kalau ada movie best atau tunggu suami pulang.

Are you lazy?
malas masak.

When you were a kid, what did you dress up as for Halloween?
tak sambut halloween

What is your Chinese astrological sign?
rat

How many languages can you speak?
2, bahasa melayu dan inggeris. Arab sikit2 je.

Do you have any magazine subscriptions?
nope. beli je kat kedai ikut suka hati. tu pun dah menimbun

Which are better legos or lincoln logs?
legos

Are you stubborn?
yes. very.

Who is better...Leno or Letterman?
No idea

Ever watch soap operas?
no

Afraid of heights?
not really

Sing in the car?
always

Dance in the shower?
yes. hope to lose excessive fat.

Dance in the car?
no. space tak cukup.

Ever used a gun?
paint gun je pernah.. tembak sekali pun tak kena sasaran. 

Last time you got a portrait taken by a photographer?
during my wedding..about two years ago.

Do you think musicals are cheesy?
yes

Is Christmas stressful?
takde kaitan dengan ambe

Ever eat a pierogi?
karipap pernah le..lebih kurang le kan..

Favorite type of fruit pie?
apple pie

Occupations you wanted to be when you were a kid?
teacher

Do you believe in ghosts?
percaya syaitan ada tapi harap tak pernah nampak

Ever have a Deja-vu feeling?
always.. maybe saya ada sixth sense kot?

Take a vitamin daily?
vitamin? no..medicine? yes

Wear slippers?
yes.

Wear a bath robe?
no.

What do you wear to bed?
asal boleh.. kadang ikut tema.. hahah

First concert?
never

Wal-Mart, Target or Kmart?
wal-mart

Nike or Adidas?
Nike

Cheetos Or Fritos?
dua-dua jajan..tak suka

Peanuts or Sunflower seeds?
peanuts.. kuaci susah nak makan

Ever hear of the group Tres Bien?
never

Ever take dance lessons?
never..berlatih sendiri je.. hahaha

Is there a profession you picture your future spouse doing?
Farmer.. i hope someday he will be one. ;p

Can you curl your tongue?
no
Ever won a spelling bee?
no.. but i won a boggle

Have you ever cried because you were so happy?
yes.. terlebih air mata

Own any record albums?
no

Own a record player?
no

Regularly burn incense?
sometimes.. got it from someone..hate it

Ever been in love?
always in love with hubby

Who would you like to see in concert?
nora

What was the last concert you saw?
takde

Hot tea or cold tea?
hot tea

Tea or coffee?
tea

Sugar or snickerdoodles?
sugar

Can you swim well?
cannot swim

Can you hold your breath without holding your nose?
yes

Are you patient?
yes

DJ or band, at a wedding?
none

Ever won a contest?
plenty

Ever have plastic surgery?
never

Which are better black or green olives?
black

Can you knit or crochet?
stitch

Best room for a fireplace?
living room

Do you want to get married?
already married

If married, how long have you been married?
two years

Who was your HS crush?
my husband mr Hambali

Do you cry and throw a fit until you get your own way?
yes

Do you have kids?
yes

Do you want kids?
yes

Whats your favorite color?
blue

Do you miss anyone right now?
Hambali Abd Jalil

Did you watch, Next Great American Band on FOX?
no

Yang Terdalam - Peterpan

Peterpan - Yang Terdalam (Lirik)

Kulepas semua yang ku inginkan
Tak akan ku ulangi
Maafkan jika kau kusayangi
Dan bila kumenanti
*
Pernahkah engkau coba mengerti
Lihatlah ku disini
Mungkinkah jika aku bermimpi
Salahkah tuk menanti
reff: Takkan lelah aku menanti
Takkan hilang cintaku ini
Hingga saat kau tlah kembali
Kan kukenang di hati saja
Kau telah tinggalkan
Hati yang terdalam
Hingga tiada cinta
Yang tersisa di jiwa



Ada masa kita akan rasa terlalu sedih dan terluka. Dalam masa yang sama kita rasa tiada orang yang mampu memahami perasaan kita. Hanya tinggal Dia tempat kita bergantung harap. Lazim apabila kita diduga, akan datang mereka-mereka yang menghulur simpati. Menawarkan bantuan. Tapi ada juga yang menambah luka. 

Tidak ada salah kalau mereka mahu kita menjadi kuat. Tapi tidak bermaksud kita mesti berpura-pura kuat. Mereka sama sekali tidak berhak menghalang kita bersedih dan menangis. Lumrah insan menangis bila berduka. Ketawa bila gembira. Grief means you have a heart to love and to be loved. 

Take your time as long as you want. Keep your sanity as well as your memories. 

I don't grieve enough. Trust me, sometimes I can taste the bitterness of my heart.

Friday, January 13, 2012

Hati Siti (Bahagian 1)

Memasuki perkarangan rumah, terlihat ada kain putih tersidai di ampaian. Kereta segera diparkir tetapi dia sendiri berlengah-lengah untuk memasuki rumah. Dibiarkan fikiran terbuai-buai bersama alunan jemuran ditiup angin.

"Huh, nasib baik," getus hatinya sambil dilepaskan nafas yang sungguh berat. Telekung di ampaian meringankan rasa bersalah yang membebani hatinya. Seperti diberikan tempoh sebelum hukuman mati. Sungguhpun telekung itu putih, itu bermakna ada bendera merah sedang berkibar. Di muka pintu, isterinya Siti sedang menanti untuk bersalaman. Siti mantan iparnya, dikahwini selepas kematian saudara kandungnya Hisham. Mak dan Ayah mencadangkan agar dia mengambil Siti sebagai isteri demi melindungi wanita itu, selain ingin ikatan yang pernah terjalin kekal utuh. Dia pun tidak pula rasa seperti dipaksa kerana hatinya terlalu sayang pada anak saudaranya, Amanda. Dia takut Siti akan membawa Amanda pergi jauh dari sisinya. Pada siapa lagi Halim dapat menumpang kasih sementelah dia sendiri tidak punya anak.

   Pernikahannya dengan Siti hampir mencetuskan perang dengan isteri pertamanya, Mira. Masakan tidak, tiada wanita yang rela diduakan. Apalagi wanita yang dikahwini atas dasar cinta berserta janji sumpah setia. Mujur Mira juga kasihkan Amanda. Amanda yang comel dan keletah itu jugalah yang dapat melunturkan ego Mira. Si kecil berumur empat tahun itu begitu pandai mencuri hati sesiapa pun dengan sifatnya yang naif dan tulus itu. Namun, Halim tahu Mira terpaksa rela. Senyum di muka, bernanah di jiwa. Bagi Halim, cemburu Mira tidak berasas. Cinta Halim hanya untuk Mira. Hanya Mira, bukan Siti atau yang lain. Siti hanyalah batu loncatan mendapat kasih Amanda. Halim yakin itu. 

   Sepanjang setahun usia perkahwinannya dengan Siti, tidak pernah sekalipun Siti mengungkit kepincangan pentadbirannya. Tak pernah tersebut dari bibirnya yang nipis soal hak dan tanggungjawab. Yang ada hanyalah soalan-soalan rutin,'Abang dah makan?', 'Abang nak kopi?', 'Abang nak itu?', 'Abang nak ini?'. Tuhan, Siti sungguh membosankan. Seolah-olah Halim hanyalah tetamu di rumah peninggalan Hisham itu. Dia begitu hairan bagaimana Hisham boleh bercinta dan berkahwin dengan seseorang seperti Siti.

  Siti banyak menghabiskan masa di rumah bersama Amanda. Siti sebatang kara jadi dia tidak mempunyai sesiapa di kampung halamannya. Dengan kemahiran dalam bidang teknologi dan seni, dia menjalankan perniagaan dalam talian menjual baju, kraf dan barang keperluan kaum ibu. Semuanya direka dan dijahit sendiri. Kalau difikirkan, Siti tidak perlu bersusah-payah bekerja. Harta peninggalan Hisham begitu banyak, tidak habis tujuh keturunan, kata orang. Kerana itu dia sambil lewa soal nafkah Siti dan Amanda. Kadang-kadang timbul syak di hatinya soal niat sebenar Mak dan Ayah supaya dia berkahwin dengan Siti. Jangan-jangan kerana takut Siti membolot sendiri. 

"Ah, tidak mungkin. Siti tidak pernah meminta," bisik hati kecil Halim. Kadang-kadang Halim rasa begitu tercabar. Terasa seperti Siti memperolokkannya.

"Abang dah makan? Kalau belum, Siti siapkan". Lagi-lagi soalan itu.
"Dah. Amanda mana?"
"Ada dalam bilik kerja. Amanda tengah siapkan projek tanah liatnya."

Halim tertarik dengan pernyataan Siti lalu melangkah ke bilik kerja. Amanda kelihatan tekun di tengah-tengah bilik yang dipenuhi bahan bacaan dan pembelajaran. Bersungguh-sungguh Amanda menggentel tanah liat berwarna-warni.

"Ayah rupanya. Marilah Ayah, tengok kek Manda. Cantikk..." Amanda menggamit Halim smabil tersenyum manja. Hati Halim kembang mendengar Amanda memanggilnya begitu. Sejak umur 3 tahun, Amanda sudah sibuk mahu ke sekolah. Ternyata dia seorang anak yang pintar.

"Cantiknya..Amanda buat sendiri ya?
"Ibu ada tolong. Ni biskut untuk ayah. Manda buat sendiri tau".
"Ye ke? Mesti sedap kan?"
"Tanah liat mana boleh makan. Apalah ayah ni," Amanda tertawa suka. Gelihati dengan kebodohan ayahnya. Halim ketawa. Dia terlupa Amanda bukan anak biasa. Perlu dilayan bicara seperti anak yang lebih berusia daripadanya.

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Panggilan daripada Mira. Halim tahu apa hendaknya. Kalau bukan duit, pasti dia mahu Halim  pulang ke sisinya.

"Abang kat rumah Siti, ya?"
"Iyalah minggu ni 'kan giliran Siti. Kenapa Sayang?"
"Abang balik ya? Abang bukan nak tidur dengan Siti. Abang nak jumpa Amanda je kan? Tak adillah Abang seorang dapat jumpa Manda, Mira pula kesunyian kat sini. Abang balik, dan bawa Amanda sekali. Setuju?" cadangan Mira dirasakan bernas walaupun dia keliru soal adil yang dikatakan Mira. 

"Siapa Bang?" tiba-tiba Siti muncul di muka pintu. Halim tidak segera menjawab namun tetap memutuskan talian.

"Hmm...Siti, Abang nak bawa Amanda balik rumah Mira boleh tak? " Siti kelihatan berfikir-fikir.
"Berapa lama?" Halim agak terkejut dengan pertanyaan Siti.
"Dalam dua, tiga hari? Pasal tadika, biar Abang hantar dan jemput Amanda."
"Boleh, tapi boleh jagakan Amanda lama sikit? Siti nak minta izin Abang nak keluar selesaikan urusan Siti, tapi tapi makan masa sikit. Lepas selesai semuanya, Siti jemput Amanda. 

Pucuk dicita, ulam mendatang. Kebaikan apa yang dibuatnya sehingga mendapat rahmat sebegini besar? 

Tiga hari Amanda di rumah Halim, Amanda begitu seronok sekali. Halim juga berasa lebih segar dan ceria walaupun kadang-kadang dia tertanya-tanya apa sebenarnya yang dibuat dek Siti. Tapi cepat pula dia melupakan Siti apabila terdengar gelak ketawa Amanda. 

"Ayah, kenapa Ibu belum datang ambil Amanda?" rengek Amanda dengan wajah sayu. Pertanyaan Amanda menerjah kotak fikirannya. 
"Kenapa, Sayang?. Manda tak seronok ke duduk dengan Ayah?"
"Seronok.. Tapi Manda rindu Ibu. Ibu tak nak Manda lagi ke?"

Siti berniaga di internet. Mungkinkah dia mendapat tawaran meluaskan pasarannya? Mungkin, sekarang Siti sedang menandatangani urusniaga. Siapa tahu?

Atau Siti terperangkap dengan cinta maya. Terpedaya dengan godaan lelaki mata keranjang yang menjadikan wanita kesepian sebagai sasaran. Tergoda dengan kata manis dan janji palsu lelaki hidung belang. Atau terpedaya menjadi keldai dadah? Kusut kepalanya memikirkan Siti.

"Hai bang, teringat bini muda ke? Takkan abang pun dah terpukau dengan Siti macam mak bapak abang?" Entah kenapa hatinya terguris mendengar kata-kata Mira yang celupar. 
"Mira...walau macammana pun, dia tetap isteri Abang yang sah. Sama macam Mira. Apa-apa jadi pada dia, tetap jadi tanggungjawab Abang!"

"Alah, dia ikut jantan lain lah tu. Bagus juga. Isteri nusyuz. Abang minta hak penjagaan Amanda ya?" Perasaan Halim berbelah-bahagi mendengar kata-kata Mira. Sedikit sebanyak termakan juga dengan hasutan Mira. Namun kalau benar Siti nusyuz bermakna dia suami dayus.

"Siti tu ibu kandung Manda. Lagipun, kalau dapat hak penjagaan, Mira kenalah banyak duduk dekat rumah. Jaga anak. Tak bolehlah shopping dan bersosial selalu. Amanda tengah membesar. Perlu banyak perhatian. 

"Apa masalahnya, Sayang? Masa Mira shopping, suruhlah bibik jaga. Tak pun hantar rumah parents Abang. Shopping tetap shopping." Rengek Mira. 

Halim seakan tidak percaya dengan sikap acuh tidak acuh Mira. Mungkin kerana itulah mereka belum dikurniakan cahaya mata. Mira belum rela mengorbankan masa dan hobi sia-sianya. Amanda mungkin setaraf anak patung beruang yang dipeluk bila-bila dia ingin. Ada kecewa bertamu di hati Halim. Adakah dia gagal mendidik Mira? Lamunannya terhenti apabila mendengar deringan telefon.

"Assalamualaikum.."
"Waalaikummussalam. Halim, ayah ni. Siti ada dekat mana?"
"Err...Halim pun tak pasti, Ayah. Tapi Siti kata dia ada urusan. Jadi Halim jaga Amanda sekarang."
"Kawan Ayah, Haji Samad, nampak Siti di hospital. Jangan-jangan dia sakit tak?"
"Sakit? Sakit apa?"
"Entah. Manalah Ayah tahu. Ayah pergi ke rumah Siti, tapi salam tidak bersahut. Telefon tak berangkat. Di hospital pun tiada."
"Dia pergi ziarah orang je kot, Ayah? Nanti Halim cari dia. Apa-apa nanti Halim beritahu Ayah."

Walaupun Halim cuba bersikap tenang, namun hatinya serta merta menjadi rawan. Ke mana Siti? Sakitkah dia? Atau dia sudah putus asa dengan kehidupan ini. Tapi bukankah dia masih ada Amanda? Mustahil seorang ibu yang begitu kasihkan anaknya begitu tegar. Tapi Halim sering merebut Amanda daripadanya, mustahilkah? Kehilangan suami yang dicintai bukahlah satu ranjau yang mudah diharungi. Mungkin selama ini Siti pura-pura kuat. 
'Apatah lagi pengganti Hisham adalah aku. Aku yang tidak pernah menghargainya.'

Halim bergegas ke rumah Siti, ingin memastikan dengan mata kepalanya sendiri. Ternyata rumah itu tidak berpenghuni. Dipulas tombol pintu kamar Siti yang tidak pernah dimasukinya. Kamar yang begitu indah hiasan dan kemasannya. Kosong. Almari pakaian dibuka. Separa kosong. Siti telah pergi. Ke mana? Apa benar Siti lari bersama kekasih mayanya? Tiba-tiba Halim berasa begitu sunyi dan kosong seperti kamar yang ditinggali Siti.

Bersambung...






 

Thursday, January 12, 2012

Persaraan Pramatang

Hari ni masuk hari ketiga saya kembali bekerja selepas hampir setahun saya 'bersara'. Kononnya.

Persaraan itu saya sangkakan kekal. Banyak perkara yang saya pertimbangkan sebelum buat keputusan. Sesungguhnya insan hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Semua pelan dah bertukar. Saya meletak jawatan atas faktor kesihatan, keluarga dan masa depan. Siapa tahu akhirnya saya kembali atas sebab yang sama.

Mulanya saya fikir, biarlah saya tidak bekerja. fokus untuk memulihkan kesihatan saya. Kerja menambahkan beban dah tekanan pada mental dan fizikal saya. Saya juga dapat memberi sepenuh perhatian pada keluarga, especially my baby. Juga demi masa depan kerana ibu bekerja mengehadkan perhatian pada rumah tangga. Saya ingin menikmati hidup bekeluarga secara sepenuhnya.


Walaubagaimana pun, apa yang saya cita-citakan terpaksa ditangguh. Saya kembali bekerja kerana tidak ada apa sangat yang dapat dibuat dengan kesihatan saya. Saya tak terlalu sakit dan masih bebas bergerak ke sana-sini. Malah saya nampak macam lebih sihat daripada orang sihat. Proses pengubatan memakan masa dan wang yang banyak. Saya ada banyak masa, tapi tidak banyak wang. So, I work. Easy. Doktor dah mula menyebut soal dialisis. Tapi perubatan alternatif mengatakan saya tidak mempunyai masalah buah pinggang. Buah pinggang saya sihat, cantik dan elok, katanya. Tapi doktor pula mengatakan saya sudah berada di tahap 4 daripada 5. Baik doktor mahupun perawat alternatif tidak mampu melakukan apa-apa. Jadi, sayalah yang perlu melakukan apa-apa. Setuju?

Soal keluarga pula? Well, I lose my gamble, I guess. Satu-satunya peluang dah terlepas. Peluang yang ada sekarang terlalu berisiko. Kalaulah saya perlu melaluinya sekali lagi, saya akan ambil masa untuk pastikan saya betul-betul bersedia. Sementara itu, biarlah saya memenuhkan masa saya dengan perkara yang mendatangkan hasil. Tidaklah saya asyik melayan perasaan. Keinginan saya untuk selalu berada dekat dengan suami juga tak tercapai. Sama ada saya berumah di hospital atau dia outstation. Akhirnya, kami hanya berjumpa di hujung minggu. Alang-alang tak berjumpa, lebih baik tak berjumpa tapi berhasil? Setuju? Nampak macam saya ni mata duitan kan? Hahahhaha..

Terima kasih, Prof Halimaton sebab cari saya semula. I love you.