Great stuff to be shared together...

Thursday, June 6, 2013

Israk dan Mikraj

Salam semua.. Hari ni 27 Rejab iaitu hari Israk Mikraj, di mana Rasulullah di perjalankan di waktu malam dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin. Beberapa hari lepas saya ada dengan radio sinar mengenai Israk Mikraj ni. Rupa-rupanya peristiwa ni berlaku untuk menghibur hati Rasulullah SAW yang sedang dalam kesedihan kerana baru sahaja kematian isteri kesayangan iaitu Saidatina Khadijah dan bapa saudara baginda, Abu Talib (Iya, seorang rasul yang paling dikasihi Allah pun bersedih ya). Selain itu baginda juga dalam keadaan kesedihan kerana dakwah baginda ke Thoif telah mendapat tentangan yang hebat. Baginda dihalau dan dibaling dengan batu sehingga darah bercucuran sampai ke tumit baginda. Aduhai, betapa berat tanggungjawab yang dipikul oleh Rasulullah untuk menyampaikan dakwahnya. Bersyukurlah kerana dilahirkan dengan nikmat Islam. Peristiwa Israk Mikraj juga bertujuan untuk menunjukkan kepada baginda tentang kebesaran Allah SWT agar dapat mengembalikan semangat dan motivasi baginda dalam usaha dakwah. Selama ni yang saya tahu, Israk Mikraj adalah hari di mana Ibadat Solat lima waktu disyariatkan.

27 Rejab juga menandakan bulan Rejab sudah hampir benar ke penghujungnya. Tidak lama lagi tibalah pula Syaaban dan Ramadhan. Saya sendiri tertanya-tanya, sudah bersiap sediakah saya. Hutang puasa ada 3 hari lagi. Jadi, sempena bulan-bulan yang dimuliakan ni, memang sesuai sangat untuk mengganti dan berlatih puasa. Semoga kita semakin hari berubah ke arah yang semakin positif. Tak apalah perlahan-lahan, asalkan konsisten. Salam Israk Mikraj dan selamat menyambut ketibaan Syaaban dan Ramadhan.

Wednesday, June 5, 2013

Letting Go

Semakin dekat dengan 'persaraan', makin menimbun pulak kerja. Masa nilah semua nak cari saya. Hmm harap-harap dapat selesaikan sebelum berlepas diri sepenuhnya. Mood nak mengemas belum datang lagi. Sekarang dalam proses melepaskan pergi barang-barang di rumah ni.

Yang pertama, mengagih-agihkan barangan keperluan bayi. Sasarannya anak-anak saudara dan anak-anak kawan. Nasiblah siapa yang dapat guna. Dah tak banyak pun sebab setiap kali ada kelahiran, adalah yang dapat bahagian.

Yang kedua, tanaman. Saya bagi pada mereka yang minat bertanam, terutamanya yang baru bermula. Biar naik semangat sikit nak menghijaukan alam ni. Tadi baru lepas bagi tanaman belalai gajah, pandan, kecur dan sawtooth coriander pada sorang colleague. Dia sekarang amalkan diet vegetarian dan organik sebab ada kanser. Harap-harap dapat membantu.

Yang Ketiga, pakaian. Ni kakak saya minat nak ambil. Tapi daripada bagi pada dia, saya prefer bagi pada yang betul-betul memerlukan. Hahaha. Sorry kaklong. Bila diasingkan, taklah banyak sangat pakaian yang sesuai diagihkan sebab walaupun masih cantik, tapi ada kerosakan dibahagian-bahagian seperti zip. Rasa tak patut pula bagi pakaian rosak. Baju mengandung boleh simpan untuk bakal-bakal ibu mengandung. Mungkin bagi pada kakak juga sebab badan dia tak susut sejak bersalin. Heheheh.. Cakap pasal susut, masa mengemas, saya cuba-cuab pakaian lama saya. Wah dah muat semula. Yeay! Tapi berat saya taklah turun banyak, dalam sekilo je. Mungkin dialisis dah keluarkan bahagian-bahagian berlebihan tu kot. Hahahahha

Yang keempat, perabot. Ingatkan tak ada orang nak. Tapi hasil kerja promoter tak bertauliah (Kaklong), ramai pulak yang berminat nak beli. Sedih juga nak let go perabot sebab beli hasil titik peluh dan perit menyimpan. Beli pula yang betul-betul minat dan ambil masa lama untuk buat keputusan membeli. Ada yang baru pakai beberapa bulan je. Apa nak buat, jodoh tak panjang. Kalau nak bawa, nak sumbat dekat mana? Terpaksa jua kuucap selamat tinggal. Huhuhu..Sedih sungguh sungguh ni..

Barang elektrik tak jual kot. Peti sejuk letak rumah mertua. Kebetulan satu peti sejuk di rumah mertua rosak. Televisyen pulak letak rumah emak ayah. Boleh mak tengok tv di dapur masa memasak. Taklah berebut channel dengan ayah. Hihihi..

Tapi yang paling sedih nak tinggalkan ialah kawan-kawan dan kenangan-kenangan sepanjang berada di sini.

Monday, June 3, 2013

Baju Untuk Diderma

Assalamualaikum...

Hmm siapa tahu mana-mana tempat atau entiti yang memerlukan pakaian untuk didermakan. Saya pening kepala tengok baju-baju saya dan suami yang nak dipindahkan. Almaklumlah barang dari satu rumah nak dimuatkan dalam satu bilik. Baju masih elok terutamanya baju kurung dan blouse sebab saya pergi kerja selalunya pakai t-shirt. Kalau ada sesiapa yang tahu, boleh tak tinggalkan alamat tempat tersebut supaya saya boleh pos ke sana. Baju lelaki adalah sikit tapi seluar mungkin banyak. Ada juga plush toys yang rasanya tak sesuai dah untuk jadi mainan saya. Heheheh.. Kalau ada yang berminat, jangan malu-malu ya. Saya je yang malu sikit sebab baju saya bukan cantik pun. Jahitan pun tak lah kemas sebab kebanyakan jahitan amatur. *blush*...